znaki patentowe

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Zastrzeżenie znaku towarowego jest współcześnie zupełną podstawą skutecznej ochrony marki. Okazuje się jednak, że niektóre z nich nie są tak oczywiste.

Jakie oznaczenie może być znakiem towarowym?

O rodzajach znaków towarowych mówi wprost art. 120 ust. 1 Prawa własności przemysłowej. Zgodnie z jego brzmieniem, znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz, włącznie z nazwiskiem,
  • rysunek,
  • litera,
  • cyfra,
  • kolor,
  • forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania,
  • dźwięk.

Warto jednak podkreślić, że wymienione w przepisie rodzaje nie stanowią katalogu zamkniętego. Świadczy o tym zwrot „w szczególności”. W praktyce trudno jednak wskazać inne formy znaków towarowych. Może jednak zdarzyć się, że wskazane elementy będą występować łącznie.

Praktyczne przykłady poszczególnych rodzajów znaków towarowych

Jako doradcy patentowi z Warszawy, możemy stwierdzić, że najpowszechniejszym rodzajem znaków towarowych są znaki słowne, graficzne i słowno-graficzne. Mowa tu przede wszystkim o logo przedsiębiorstw, które najczęściej przybierają formę nazwy wraz z szatą graficzną. Świetnym przykładem okażą się takie nazwy jak Orlen czy Adidas, którym towarzyszą wszystkim znane znaki graficzne.

Istnieją także znaki towarowe przestrzenne, które zabezpieczają unikalny kształt danego produktu. Wśród zastrzeżonych brył można wskazać m.in. szklaną butelkę Coca-Coli, postać ludzika Lego czy cukierków Toffifee. Znaki pozycyjne oraz stanowiące wzór odnoszą się zaś najczęściej do odzieży. Będzie to przykładowo monogram marki Louis Vuitton lub czerwona podeszwa butów Louboutin.

Co ciekawe, znak może być także kolorem lub połączeniem kolorów. Swoje barwy zastrzegł m.in. Play, Orange i Nivea. Oprócz tego wyróżnia się także znaki dźwiękowe, multimedialne, ruchome i hologram.